Huishoudelijk reglement

Huishoudelijk reglement Duikvereniging ScubaBoZ

Het huishoudelijk reglement is een aanvulling op de onderwerpen waar in de statuten niet is voorzien. Ter verduidelijking worden de statuten op enkele gebieden zeer beknopt weergegeven.

Algemene bepalingen

Lidmaatschap

  1. Artikel 4 van de statuten onderscheidt gewone leden, junior leden, ereleden en donateurs.
  2. Op dit moment kent de vereniging geen junior leden.

Inschrijving

  1. Aspirant-leden kunnen drie keer kosteloos en geheel vrijblijvend een zwembadavond of duikavond bijwonen.
  2. Inschrijving als lid dient te geschieden door invulling en ondertekening van het inschrijfformulier en avg-verklaring.
  3. Het bestuur beslist over toelating als lid.
  4. Door ondertekening van het inschrijfformulier accepteert de ondertekenaar de binnen de vereniging van kracht zijnde reglementen waaronder het huishoudelijk regelement.

N.O.B.  

  1. Duikvereniging ScubaBoZ is lid van de bondsvereniging Nederlandse Onderwatersport Bond (N.O.B.).
  2. Als bondsvereniging is DV ScubaBoZ verplicht alle (nieuwe) leden als N.O.B. lid aan te melden bij de N.O.B. en tevens de daaruit voortvloeiende financiële verplichtingen namens de N.O.B. te incasseren. Dit geldt niet voor leden die geen duikbrevet hebben en derhalve niet meedoen met de clubduiken.
  3. Als overgangsregeling geldt dat leden die ten tijde van de oprichting van ScubaBoZ geen N.O.B. lid zijn niet verplicht worden lid te worden van de N.O.B.

Contributie

  1. Ieder lid betaalt een contributie waarvan de hoogte wordt vastgesteld door de algemene vergadering.
  2. Het contributiebedrag is opgebouwd uit een algemeen gedeelte en een NOB-deel welke bestaat uit de individuele afdracht voor het lid aan de Nederlandse Onderwater sportbond (NOB).
  3. De contributie dient jaarlijks vooruit betaald te worden voor 1 januari.
  4. De contributie over het eerste lidmaatschapsjaar wordt tijdsevenredig berekend.
  5. In geval van wanbetaling volgt opzegging conform art 6 van de statuten wat echter niet de verplichting wegneemt het achterstallige bedrag alsnog te betalen, vermeerderd met incassokosten.

Opzegging

Opzegging van het lidmaatschap door het lid kan slechts geschieden tegen het einde van een verenigingsjaar, 1 januari Zij geschiedt door een schriftelijke kennisgeving, welke vóór de eerste december in het bezit van de secretaris van de vereniging moet zijn. Indien een opzegging niet tijdig heeft plaats gevonden, loopt het lidmaatschap door tot het einde van het eerstvolgende verenigingsjaar en is hierover contributie verschuldigd

Schade en aansprakelijkheid

  1. Deelname aan activiteiten van de vereniging geschiedt op eigen risico.
  2. Schade toegebracht door de leden aan derden tijdens duikactiviteiten, trainingen of andere clubactiviteiten kan op geen enkele wijze verhaald worden op de vereniging.
  3. De vereniging stelt haar leden aansprakelijk voor schade toegebracht aan clubmaterialen, al dan niet in eigendom van de vereniging, veroorzaakt door opzet, grove schuld of nalatigheid.

Opleidingen, trainingen en clubactiviteiten

Opleidingen

De vereniging geeft zelf geen opleidingen. Opleidingen worden verzorgd door stichting Fundiving.

Medische keuring

  1. Leden worden geadviseerd zich, voordat zij aan duikactiviteiten deel gaan nemen, volgens de voorschriften van de N.O.B. te laten keuren door een daartoe bevoegd arts.

Clubduiken

  1. Clubduiken zijn duiken, georganiseerd door de vereniging.
  2. Om deel te nemen aan duikactiviteiten dient een lid minimaal een openwater brevet te hebben. Bij activiteiten waar een hoger brevet wordt vereist dient de deelnemer in bezit te zijn van desbetreffende brevet. Breveteisen worden in het activiteitenschema aangegeven.
  3. Van leden wordt verwacht dat zij zich houden aan de “Richtlijnen voor Veilig duiken” van de N.O.B.
  4. Een lid duikt tijdens deze clubduiken altijd binnen de doelstellingen van zijn brevet.
  5. Wanneer een lid nog geen brevet of niet het vereiste hogere brevet heeft kan hij na overleg en afstemming tussen lid, instructeur en beschikbare duikbuddy (minimaal dive master) meedoen met een clubduik.

Aanmelding clubduiken

  1. Leden dienen zich aan te melden voor een clubduik via de webpagina van de vereniging, dit uiterlijk 24 uur van te voren.
  2. Indien er minder dan twee buddyparen zich hebben aangemeld voor een clubduik mag de duikleider de duik als clubduik af lassen.
  3. Derden kunnen alleen met een clubduik mee duiken als de clubduik voor derden is opengesteld.
  4. Aspirant leden kunnen zich als zodanig aanmelden bij het bestuur en mee duiken.

Zwembadtraining

  1. Toegang tot het zwembad staat in principe alleen open voor leden tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven zoals bijvoorbeeld bij een familieavond.
  2. Aspirant-leden kunnen zich als zodanig aanmelden bij het bestuur om mee te trainen.
  3. Introducees met een duikbrevet kunnen in overleg met de (hoofd)trainer en tegen een vergoeding van 5 europer keer in het zwembad trainen of meezwemmen onder verantwoordelijkheid van betreffend lid.
  4. Gebruik van het zwembad door Fundiving voor introductieduiken en opleidingen geschiedt in overleg met de hoofdtrainer onder verantwoordelijkheid van Fundiving. Hiervoor is geen vergoeding aan de vereniging verschuldigd.
  5. Aanmelding van introducees geschiedt vooraf bij de (hoofd)trainer en penningmeester.
  6. Aanwijzingen van het zwembadpersoneel, (hoofd)trainer en bestuursleden dienen te worden opgevolgd.
  7. Introducees, intro-duikers en cursisten van Fundiving kunnen de vereniging niet aansprakelijk stellen.

Materialen

In het algemeen belang van de vereniging zullen materialen worden verworven, nodig voor de beoefening van de onderwatersport in de breedste zin van het woord. In de begroting wordt jaarlijks een bedrag gereserveerd voor de aanschaf en onderhoud van materialen. Aanschaf van materialen voor de buitenduiken geschiedt in overleg met het bestuur door de buitenduikcommissie. Aanschaf van materialen voor zwembadtrainingen geschiedt in overleg met de hoofdtrainer.

Duikleider/kantwacht

  1. Alle leden met een duikbrevet kunnen worden ingedeeld als duikleider. Van deze leden wordt verwacht dat ze ten minste één keer per jaar als duikleider een clubduik leiden. De buitenduikcommissie stelt hiertoe een schema op.
  2. Indien een duikleider verhinderd is dan dient hij/zij zelf voor vervanging te zorgen.
  3. Een derde kan alleen een duikleider vervangen indien hij/zij een gebreveteerd duiker is.
  4. Aan de duikleider worden de volgende materialen ter beschikking gesteld: zuurstofkoffer, EHBO-doos, duikmap en overige materialen. Hij dient zijn eigen telefoon mee te nemen.
  5. Het is de verantwoordelijkheid van de duikleider om de volgende duikleider te informeren over het bezit van de materialen en contact op te nemen met de vorige duikleider over de overname van de materialen.
  6. Het is de verantwoordelijkheid van de duikleider dat hij in bezit is van de materialen.
  7. Jaarlijks wordt een duikveiligheidsavond georganiseerd ter ondersteuning van deze taak.

Taken duikleider voor de duik

  1. Vooraf checkt de duikleider of de geplande activiteit goed op de site staat vermeld. Noodzakelijke wijzigingen dienen aan de aan de beheerder van de website doorgegeven te worden.
  2. De duikleider controleert of duikers voldoende gebrevetteerd zijn voor de duik en maakt de indeling in buddyparen. De duikleider mag bepalen dat iemand van de duik af moet zien vanwege bijvoorbeeld ervaring in combinatie met de omstandigheden.
  3. Hij/zij besluit op basis van de weersvoorspelling of de geplande duik doorgang kan vinden.
  4. Indien er minder dan twee buddyparen zijn mag de duikleider de duik afgelasten.
  5. Bij een oneven aantal aanmeldingen overweegt de duikleider om een extra aanmelding te krijgen bijvoorbeeld via een verzoek in groepsapp.
  6. Uiterlijk zes uur van te voren informeert de duikleider de mensen die zich hebben aangemeld over doorgang van de clubduik en indeling in buddyparen. Hij/zij maakt hierbij de juiste combinaties (beginners met gevorderden).
  7. De duikleider beoordeelt de volledigheid van aan hem overgedragen materialen. Hij stelt ook vast dat voor betreffende duik een duikjournaal, noodplan en een check-de-stek formulier aanwezig zijn.

Taken duikleider ten tijde van de duik

  1. De duikleider is ruim op tijd op locatie aanwezig voor het tijdstip van de geplande duik maar uiterlijk 5 minuten voor de vermelde verzameltijd. Hij/zij heeft de materialen bij zich en heeft tevens zijn eigen telefoon.
  2. Hij/zij besluit of een duik doorgang vindt op basis van weersgesteldheid.
  3. Via de groepsapp kan relevante informatie aan de duikers worden doorgegeven.
  4. Bij elke duik dient een briefing gegeven te worden. Een briefing omvat: informatie over de duikstek zowel boven- als onderwater (dieptes, onderwaterleven, stroming, plaats, etc.), noodprocedure, maximale duiktijd, afspraken over registratie van in- en uit het water, indeling van buddyparen, etc).
  5. Hij/zij ziet erop toe dat clubduik wordt uitgevoerd o.a. overeenkomstig de door de NOB vastgestelde “Richtlijnen voor Veilig Duiken”.
  6. Hij/zij vult een duikjournaal en check-de-stek formulier in.
  7. Hij/zij verlaat de duikplaats pas als alle buddyparen het water uit zijn gekomen.

Zwembadgebruik

  1. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen leden die:
    • zelfstandig banen zwemmen;
    • leden die met de zwembadtraining meedoen;
    • leden die zelfstandig duiken;
    • leden die met een duiktraining meedoen.
  2. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen toezichthouders, zwemtrainers, instructeurs.
  3. Toezichthouder: houdt toezicht op de mensen die zelfstandig banen zwemmen. Aan een toezichthouder worden geen bijzondere eisen gesteld. Zwemtrainer: geeft zwemtraining aan leden en maakt als zodanig onderdeel uit van de groep van trainers. Instructeur: is bevoegd tot het geven van duiktrainingen.
  4. In geen geval mag een lid zonder toezicht (alleen) het water betreden.
  5. Er kunnen nadere regels gesteld worden die vanuit de verhuurder van het zwembad aan de vereniging worden opgelegd.

Toezicht in het zwembad

  1. Alle leden die gebruik maken van het zwembad kunnen enkele keren per jaar als toezichthouder worden ingedeeld.
  2. Een toezichthouder mag meezwemmen mits hij/zij wel blijft opletten.
  3. Zwemtrainer: heeft zich bij de groep van trainers aangesloten en geeft volgens een rooster training. Wanneer het aantal mensen die zelfstandig zwemmen beperkt is houdt de trainer ook toezicht op hen. Er wordt dan geen afzonderlijke toezichthouder aangewezen.
  4. Een zwemtrainer zwemt niet mee.
  5. Duiken geschiedt onder toezicht en leiding van een instructeur.
  6. Wanneer gedoken wordt zonder dat een training wordt gegeven of de personen doen niet mee met de duiktraining dan dient iedere duiker ook in het zwembad een buddy te hebben.
  7. Wanneer een duiktraining wordt gegeven dient tevens een toezichthouder voor het zwembad aangewezen te worden.

Bijwonen vergaderingen
De leden van het bestuur hebben te allen tijde het recht vergaderingen van commissies bij te wonen en hebben daarbij een adviserende stem.

Taakomschrijven bestuur en commissies

Taken bestuursleden en vrijwilligers
Teneinde te komen tot een efficiënte en duidelijke taakverdeling en bovendien een soepele overdracht bij functiewisselingen, zijn de taakomschrijvingen van de bestuursleden en overige functionarissen vastgelegd.

Taakomschrijvingen
a. De Voorzitter (bestuur).
De voorzitter leidt de bestuursvergaderingen en alle bijeenkomsten waarvoor geen leider is aangewezen. De voorzitter draagt zorg voor de uitvoering van al de daar genomen besluiten. De voorzitter stelt samen met de secretaris de agenda voor de bestuursvergadering vast.

b. De Secretaris (bestuur).
De secretaris is belast met de leiding van het secretariaat. Hij houdt de ledenlijst bij en houdt de gegevens bij de N.O.B. en Kamer van Koophandel actueel. Hij maakt notulen van alle vergaderingen. Hij voert de correspondentie van de vereniging, waarvan hij afschriften houdt en verzorgt het archief. Op de gewone algemene vergadering wordt door hem het verslag uitgebracht over het afgelopen verenigingsjaar.

c. De Penningmeester (bestuur).
De penningmeester voert het geldelijk beheer en de boekhouding, int de contributies en overige bijdragen, betaalt de schulden van de vereniging en ondertekent kwijtingen. Jaarlijks binnen vier maanden na afloop van het kalenderjaar stelt de penningmeester een balans en een staat van baten en lasten. Tevens stelt hij een begroting op welke aan de leden in de algemene ledenvergadering wordt voorgelegd. De begroting is te zien als mandaat voor uitgaven in die betreffende periode.

d. De Duikleider/kantwacht
De duikleider/kantwacht is door de vereniging aangesteld voor het faciliteren van een clubduik.

e. De Materiaalcommissie
De commissie beheert en onderhoud het aan de vereniging behorende duikmateriaal op een dusdanige wijze dat de kwaliteit en kwantiteit gewaarborgd is. Hij/zij onderhoudt een lijst waarop alle boven-bedoelde materialen staan vermeld, en houdt nota van alle nieuwe aanschaffingen en de nodige reparaties. Voor het laten verrichten van reparaties en aanschaf van nieuwe materialen heeft hij toestemming nodig van het bestuur. Het bestuur kan toestemming verlenen met inachtneming van het bepaalde in artikel 13 van de statuten. Dit betekent dat uitgaven binnen het kader van de vastgestelde begroting gedaan kunnen worden of na goedkeuring van een investeringsbesluit door de algemene vergadering.

f. Buitenduikcommissie en evenementencommissie
De buitenduikcommissie organiseert clubduiken en stelt hiervoor een rooster op. In het rooster worden onder meer opgenomen, breveteisen, duikleider en bijzondere eisen (bijvoorbeeld duiken met boei). Voor aanvang van het duikseizoen kijkt de buitenduikcommissie de materialen en duikmap na die aan de duikleiders ter beschikking worden gesteld.

g. Evenementencommissie
De evenementencommissie organiseert (bijzondere) evenementen en clubduiken. Een individueel lid kan in overleg met het bestuur of de evenementencommissie een activiteit organiseren. In de begroting zal jaarlijks een bedrag worden gereserveerd voor het organiseren van clubduiken en evenementen.

h. Hoofdtrainer
De hoofdtrainer coördineert de trainingen in het zwembad. Hij/zij is beheerder van de appgroep voor trainers. Hij/zij stelt een trainingsschema op en communiceert deze via de secretaris naar de leden. Hij/zij staat de groep met trainers met raad en advies bij. Hij/zij evalueert de kwaliteit en gang van zaken van de trainingen in het algemeen en brengt minimaal jaarlijks (of indien nodig vaker of ad-hoc) verslag uit aan het bestuur. Aanschaf van materialen voor trainingen geschiedt door de hoofdtrainer in overleg met het bestuur.

i. De Kascommissie
De kascommissie bestaat uit twee leden, die geen deel mogen uitmaken van het bestuur, tot onderzoek van de rekening en verantwoording over het lopende casu quo laatst verstreken boekjaar. De commissie controleert de juistheid en doelmatigheid van de uitgaven en beoordeelt de volledigheid van de opbrengstverantwoording. De kascommissie brengt op de jaarvergadering verslag uit van haar bevindingen.

j. Vertrouwenspersoon.
De vertrouwenspersoon ondersteunt alle leden van ScubaBoZ die gedurende enig moment tijdens de clubactiviteiten met ongewenst gedrag (seksuele intimidatie, agressie, geweld en discriminatie) of ongelijke behandeling of conflict worden geconfronteerd. De vertrouwenspersoon heeft tot taak om deze problemen die individuele leden van SubaBoZ nav vereniging(s) activiteiten bij hem/haar neerlegt, door contacten en bemiddeling (weer) bespreekbaar te maken en daardoor bij te dragen tot de oplossing van deze problemen.

Slotbepalingen

Vaststelling huishoudelijk reglement

  1. Wijziging van het huishoudelijk reglement kan geschieden bij besluit van de algemene vergadering.
  2. Wanneer het huishoudelijk reglement bepalingen bevat die afwijken of in strijd zijn met de bepalingen van de wet of van de statuten, prevaleert de wet en de statuten.

Bijzondere bepalingen

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur.